《العلماء وَرَثَة الانبیاء》 ا از این روایت خیلی خوششون میاد
مثل پدر و مادرا از 《وبالوالدین احسانا》!!

اما این روایت پیش از اینکه بیان امتیاز باشه، بیان وظیفه ست.

از بزرگترین انبیاء پدر ادیان توحیدی حضرت ابراهیم علیه السلامه
علماء ومخصوصا اونها که سمت تبلیغی دارند رو به تفکر و تعمق در آیات 41 تا 50 سوره مریم که گوشه ای از زندگی تبلیغی اون حضرت رو به نمایش میگذاره، دعوت میکنم

١. وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقاً .41-
صدیق کسیه که حرف وعملش یکیه.
مبلغ در وهله اول باید از خودش شروع کنه
اون مبلغ خودساخته ست که در دیگران میتونه تاثیر بگذاره و هدایتگری بکنه اگه قراره البته ثمرات زحماتشو ببینه!

٢. إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ یَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ. 42-
بعد از خودسازی، نوبت به جامعه میرسه.
در ساخت جامعه باید از نزدیکان شروع کرد که هم نسبت به اونها دلسوزی بیشتری وجود داره و هم اینکه ایمان و عدم ایمان اونها در ایمان و عدم ایمان دیگران موثر میتونه باشه -همراهی اونها بمنزله تایید شخص، و عدم همراهی به منزله رد شخص تلقی میگردد-
حتی اگه اون نزدیک بمنزله پدر وبلکه پدر انسان باشه(البته با رعایت اصول ادب)

٣. نسبت به هدایت هیچ کس مایوس نباید بود حتی اگه اون کس خود بت تراش بوده باشه ومسبب و مروج انحراف مثل مخاطب خاص ابراهیم در این آیه -آذر- که از سابقه او بی اطلاع نیستیم.

نکته: اصلاح از سرشاخه ها اگرچه کار سخت وطاقت فرسائیه ولی در صورت موفقیت آمیز بودن، با یک سرشاخه کلی جمعیت اذناب و دنباله روان اون رو هم هدایت کرده ای

٤. یَا أَبَتِ إِنِّی قَدْ جَاءنِی مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ یَأْتِکَ فَاتَّبِعْنِی. 43-
از این نظر باید انتظار داشت که دیگران از ما تبعیت کنند که نسبت به اونها بظاهر از علم بالاتری برخورداریم.
درک کنیم که تبعیت از ما در واقع تبعیت از علمه، و نه از شخص ما!
حق نداریم مردم رو به خودمون بخونیم، بلکه دعوت به سوی علم باید بوده باشه!
و وقتی اینچنینه که خودمون در مقابل کسانی که از علم بالاتری از ما برخوردارند تمکین کافی رو داشته باشیم.
به هملباس بودن با علما وبزرگان غره نشیم! که علم زیر این لباس است و نه خود این لباس!

٥. یَا أَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّیْطَانَ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلرَّحْمَنِ عَصِیّاً 44-
بایست مبلغ جهت تاثیرگذاری بهتر بر مخاطبین از روشهای موثر و متنوع تبلیغی به زیبایی هر چه تمامتر بهره بگیره
از مهمترین اونها برانگیختگی حس سپاسگذاری نسبت به خدای رحمان صاحب نعماته و اینکه پیروی از شیطان در تضاد با این حس نهفته در وجود همه انسانهاست

آنچنان که در آیات قبل از راه عقل هم وارد شده بود: یَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا یَسْمَعُ وَلَا یُبْصِرُ وَلَا یُغْنِی عَنکَ شَیْئاً 42-
و انچنان که در آیه بعد از راه احساسات فردی هم وارد میشه.

٦. یَا أَبَتِ إِنِّی أَخَافُ أَن یَمَسَّکَ عَذَابٌ مِّنَ الرَّحْمَن. 45-
تبلیغ و امر و نهی مبلغ جز از روی دلسوزی و عشق وعلاقه به مخاطبینش نباید بوده باشه و این رو میبایست با صدای رسا و از عمق جان اعلان وابلاغ و بلکه اثبات نماید.
حتی اگر در جواب دعوت دلسوزانه ش، ارعاب و تهدید تحویلش دادند، کماکان از دایره خیرخواهی خارج نشود!  سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّی إِنَّهُ کَانَ بِی حَفِیّاً 47-

٧. قَالَ أَرَاغِبٌ أَنتَ عَنْ آلِهَتِی یَا إِبْراهِیمُ لَئِن لَّمْ تَنتَهِ لَأَرْجُمَنَّکَ وَاهْجُرْنِی مَلِیّاً 46-
در راه تبلیغ باید پیی هرگونه برخورد خشونت آمیز از طرف هرکس ولو نزدیکترین آشنایان رو به تنش بماله و از نوع رفتارشون هرگز دلسرد و دده نشه
به عبارت دیگه احساسات خانوادگی و عرق ملی میهنی اویند که باید تابع او و هدف والای او باشند و نه بالعکس

٨. قَالَ سَلَامٌ عَلَیْکَ سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّی إِنَّهُ کَانَ بِی حَفِیّاً 47-
انجا که تبلیغ اثرگذار نیست باید محترمانه به بحث پایان داد و وارد جدل و بگومگو نشد که اگه اثری داشته باشه تنها تیز کردن اتش لجاجت طرف است!


٩. وَأَعْتَزِلُکُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ 48-
در تبلیع علی رغم فرار از جدل، از قاطعیت و جدیت لازم برخوردار بایست بود به جوری که مخاطب اون رو کاملا لمس و درک بکنه و بدانه اونی که قراره در نهایت کوتاه بیاد اون نیست!

١٠. وَأَدْعُو رَبِّی عَسَی أَلَّا أَکُونَ بِدُعَاء رَبِّی شَقِیّاً 48-
مبلغ باید ایمان و امیدقلبی به امدادهای الهی در طی مسیر سخت و نفس گیر خود داشته باشه و هرگز دچار ناامیدی نگردد

١١. فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَکُلّاً جَعَلْنَا نَبِیّاً 49-
وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا. 50-
اینجور تبلیغی قطعا بی پاداش از طرف خدا نخواهد بود و مبلغ به چشم خودش عنایات الهی رو در حق خود و نسل خود مشاهده خواهد نمود.

١٢. باید زندگی اینجور مبلغین رو برای سایرین بیان کرد تا علاوه بر تجلیل از زحمات اونها، الگوسازی مناسب هم صورت گرفته باشه.
وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیّاً 50-
وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْرَاهِیمَ. 41-

موفق باشین
التماس دعا


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها